W tym tekście dowiesz się: kiedy należy wymienić opony na nowe? Jaka jest jest minimalna głębokość bieżnika w świetle obowiązujących przepisów? Czym grozi jazda na zużytych oponach? Jak sprawdzić wiek opon?

Wyróżnia się trzy powody, które kwalifikują opony do wymiany:

  1. Opony są naturalnie zużyte,

  2. Opony są uszkodzone,

  3. Opony są już zbyt stare, by zagwarantować bezpieczną jazdę.

Przepisy stanowią o tym, że minimalna głębokość bieżnika opony samochodu osobowego to zaledwie 1,6 mm, zarówno w przypadku opon letnich, jak i zimowych. Każdy jednak, kto jeździ samochodem, wie jak ciężko jeździ się bieżnikiem o głębokości, przykładowo 2 mm podczas intensywnych opadów deszczu czy śniegu.

Opony można uznać za użyte, bądź uszkodzone, jeżeli zużycie bieżnika jest nierównomierne. Wytarcie środkowej części bieżnika może być spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem, natomiast wytarcie zewnętrznych  części może być winą zbyt niskiego ciśnienia, z kolei wytarcie z jednej strony może spowodować źle ustawiona geometria zawieszenia.

Tak drastyczny stan opony spowodowany był nieprawidłową geometrią zawieszenia. Nadaje się ona tylko do wyrzucenia!

Jako trwale uszkodzone zakwalifikować można opony w których doszło do rozerwania lub rozcięcia ściany bocznej. Tego typu uszkodzeń nie powinno się naprawiać.

Tak uszkodzonej opony z pewnością nie można i nie powinno się naprawiać

Opony są także zużyte, jeśli widoczne są na nich miniaturowe pęknięcia zewnętrznego materiału. Świadczyć może to o długotrwałym narażeniu na szkodliwe czynniki, takie jak np słońce i zazwyczaj pogarsza przyczepność opon – szczególnie na mokrej nawierzchni.

 

Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji opony, dwie ostatnie z kolei rok produkcji – w tym przypadku 2007

 

Jaki jest maksymalny dopuszczalny wiek opony? Jeśli bieżnik opony jest w dobrym stanie, to producenci rekomendują używanie jej maksymalnie przez 10 lat.